gewoonthuis.reismee.nl

Dag 10; Amsterdam

Tijdens onze gezellige dag gisteren, hebben we het met z'n allen gehad over de plannen voor vandaag. Gekscherend werd toen gezegd dat een dagje Amsterdam wel erg leuk zou zijn. Wij zijn er al 2x eerder geweest, maar je raakt er nooit uitgekeken en voor onze vrienden is het de primeur. We willen dan ook een veelzijdig dagje doen en onder het motto 'morgenstond heeft goud in de mond' spreken we om 08.30u af bij een P+R in Amsterdam. Voor 1x dus de wekker op tijd en omdat we in de auto ontbijten zijn we al om 07.10u op weg ...

Vanaf de P+R pakken we de tram en na een snelle overstap op CS, staan we rond 09.00u bij het Rijksmuseum. Natuurlijk maken we eerst de beroemde IAMsterdam-foto's en dan gaan we gauw naar binnen voor de Multimedia-familietour. Eerst langs de grote galerij met o.a. het Melkmeisje en de Nachtwacht en daarna naar beneden langs de scheepsminiaturen, wapens en veel meer andere 'kunst'. Omdat wij de tour al eens gedaan hebben we alleen voor Lucca een apparaatje gehuurd, en hij doet het supergoed! Een uurtje later geven ze dan ook het geheime codewoord door in het winkeltje en ontvangen de eerste beloning van vandaag.

Na het museum is het tijd voor iets rustigers; we gaan aan boord voor een rondvaart door de grachten. De kinderen krijgen een leuk setje met o.a. verrekijker en doe-boekje en we worden allemaal voorzien van oortjes voor de audio aan boord. De volgende 5 kwartier hoeven we niet veel meer te doen dan relaxt naar buiten staren, heerlijk!

Wanneer we weer aangemeerd zijn, wandelen we een flink stuk richting Kalverstraat en de Dam, met onderweg nog een 'lunchstop'. Op de Dam bezoeken we het Koninklijk Paleis, vorige keer zijn we daar bij toeval binnen gegaan, en was het superleuk geweest. Ook nu is het weer erg indrukwekkend. De jongens hebben ieder een eigen audiotour, met uitleg op hun niveau, quizvragen en wederom een leuke verrassing bij terugkomst. Als we anderhalf uur later weer buiten stappen, kijken we natuurlijk even rond op de Dam en lopen dan via het Damrak en langs het Centraal Station naar Nemo. Daar mogen de kinderen nog even lekker onderzoeken en spelen en doet de oudste zelfs mee aan een echt universitair onderzoek. We waren er natuurlijk pas wat later in de middag, en het museum sluit om 17.30u, dus de kinderen vinden het extra leuk dat ze op het dak van Nemo nog lekker even verder kunnen spelen. Vooral ook omdat hier heel veel water is om mee te spelen!

Het is al tegen 19u als we weer richting het Centraal Station lopen. We besluiten nog even te picknicken in het zonnetje als afsluiter, dus iedereen mag bij de AHtoGo wat lekkers als avondeten kiezen wat we vervolgens aan het water op een bankje op eten. Het lijkt wel vakantie ! Het was een lange dag, maar wat hebben we weer veel indrukken opgedaan. Morgen maar een dagje uitslapen, dat hebben we na vandaag wel verdiend...