gewoonthuis.reismee.nl

Dag 8; Kids' favorite :-)

Na een rustig ontbijtje, moet de jongste eerst (weer) naar de tandarts. Er is weer eens een stuk van zijn 'dode' kies afgebrokkeld, en het is erg scherp. Onze bikkel geeft wederom geen kik en is helemaal trots als blijkt dat de kies al los zit, wat betekent dat hij die waarschijnlijk snel zal gaan wisselen en op de foto is gezien dat nieuwe kies al klaar zit. Normaal gesproken belonen we de tandartsbezoekjes alleen met een dikke kus en compliment, maar vandaag kiezen we zijn favoriete uitje van de 'to-do-list'; een uitje naar de XL-intertoys in Breda. Beide heren hebben nog wat geld in hun portemonnee, verdient met hun mooie rapporten en wij hebben dat gecombineerd met echt 'vakantiegeld' (lees; ze krijgen 1x een wat groter bedrag, maar dan moeten ze zelf beslissen hoe en wat en hebben we niet meer bij ieder souvenirwinkeltje, museum of ander uitstapje van die puppyoogjes die ons vragend aankijken).

Door kinderogen bekeken is de IntertoysXL waarschijnlijk een droom, en ach, als ik de kids zo zie genieten, heb ik het ook naar mijn zin. Ze kijken zeker een uur rond en uiteindelijk verbreekt de oudste denk ik het record... hij geeft 78 euroCENT uit....! De jongste heeft een iets groter gat in zijn hand, maar met 3 cadeautjes voor 11euro nog steeds erg bescheiden. (Ja, ik zal hem zelf inkoppen, dat hebben ze NIET van hun moeder  !)

Daarna nog door op visite, maar toch weer een beetje op tijd naar huis omdat we ook nog boodschappen moeten doen. Vanavond gaan de jongens ook een keer redelijk op tijd naar bed, ook weleens lekker!!

Dag 7; Weer 'gewoon thuis'

Vandaag zit ons verblijf in Flevoland er al weer op, voor 11.00u dienen we de camping weer verlaten te hebben. Toch slapen we nog wel een beetje uit, opruimen en pakken hebben we zo gedaan. Het is rustig onderweg dus zodoende zijn we al na 1,5u weer heerlijk thuis. Caravan op de oprit, spullen er uit, wasmachine aan en de boys moe maar voldaan op de bank. Voor 1x mogen ze vandaag ook overdag een paar uur films kijken en 'gamen'. Zelf doen we ook niet veel, mijn heerlijke hoestje (waar ik al sinds eind januari mee kwakkel) is weer in volle glorie terug, dus na een aantal nachten beroerd slapen, vanmiddag ook maar een paar uur naar bed.

Na het avondeten gaan de oudste heren trainen in het buitenbad, en breng ik met de jongste nog een bezoekje aan oma. Rond 20.15u zijn we allemaal weer thuis en na een aantal nachten laat naar bed, gaan de kids vandaag een beetje op tijd naar boven. Morgen weer uitgerust en klaar voor een nieuwe dag!

Dag 6; Een 'dolfijn'-e dag!

Dolfijnen,.. wat blijven dat toch geweldig mooie en fascinerende dieren. Een bezoek aan het Dolfinarium stond daarom ook hoog op ons lijstje. Met Timo zijn we er al ooit geweest, maar voor Lucca wordt het de eerste keer. Vanwege de drukte willen we op tijd gaan, na het ontbijt laten we daarom voor 1x de afwas voor wat het is...

Wanneer we de toegangspoortjes door zijn, slaan we niet zoals de grote mensenmassa doet rechtsaf, maar gaan we eerst links naar de grote Dolfijnendelta. We boffen, ze zijn de dieren net aan het voeren en dat doen ze door met ze te oefenen en ze te belonen met vis. We zijn een van de weinige toeschouwers en staan dan ook met onze neuzen vooraan op maar een paar meter van de trainer. Die neemt na de oefeningen tijd om ons extra uitleg te geven, wat het des te specialer maakt. Na afloop nemen we de lift naar beneden, waar we de dieren onder water kunnen zien. Hier drinken we even koffie, en hebben zo volop tijd alle dolfijnen te bestuderen.

Wanneer we weer 'boven' komen, lopen we naar het roggen- en haaienbassin waar onze stoere jongens hun handen in het water laten zakken om te kijken of ze geaaid willen worden. Wauw, wat voelen die roggen gek; 'bobbelig en glibberig' volgens de jongste. Om 12.00u is het tijd voor de grote dolfijnshow 'AquaBella'. Wat blijft dat spectaculair, vooral wanneer de trainster door 2 dolfijnen hoog de lucht in wordt geduwd, zijn de mondjes van onze jongens ongemerkt open gegaan.

Hierna volgen achtereenvolgens de Walrussenshow, de Zeeleeuwenshow en de Bruinvissenuitleg... We komen ogen en oren te kort, alles is even interessant en mooi om te zien. De dag vliegt dan ook voorbij en aan het einde van de middag houden we het voor gezien. Zo kunnen de jongens op de camping nog lekker even afkoelen in het zwembad voor het weer tijd is om te koken en te eten (al doen we dat met deze temperaturen wat later dan normaal). Helaas wacht na het eten dan toch echt de afwas, maar gelukkig helpen de heren zonder al te veel tegensputteren mee. Nu (21.00u) spelen ze nog even in de speeltuin, terwijl wij lekker even wat drinken onder de luifel voor de caravan, en heerlijk nagenieten van deze 'dolfijne dag'!

Dag 5; Ter land, ter zee en in de lucht...

Na een heerlijke nacht worden we net voor negenen wakker. We hebben wel wat plannen voor vandaag maar doen rustig aan, het moet wel vakantie blijven. Na het ontbijt rijden we naar het Aviodrome. We zijn daar vorig jaar ook al eens geweest, dat was toen erg leuk en omdat we natuurlijk nog steeds onze museumkaarten hebben, ideaal voor een paar uurtjes.

Vandaag besluiten de jongens de speurtocht te doen en zo een echt pilotendiploma te verdienen. We beginnen buiten, vooral de trapvliegtuigjes en de vluchtsimulator vallen erg in de smaak. We bekijken het oude schipholgebouw en de boys vinden de opdracht met morsecodes die ze daar mogen doen erg interessant. Na de 4D-film lopen we binnen rond en eindigen in de grote boeing 747-400, wat blijft dat indrukwekkend. Zittend in de stoelen wanen we ons bijna op weg naar zonnige bestemmingen...

Aan het begin van de middag hebben we het wel gezien en rijden we door naar Lelystad. Mama mag een paar uurtjes shoppen in Bataviastad en de 3 heren gaan op onderzoek bij de Bataviawerf en het bijhorende schip. Wanneer we elkaar weer treffen zitten ze vol verhalen en showen trots hun zelfgemaakte spijkers, want de smid was toch wel het leukste! We besluiten bij een Italiaans restaurantje te eten en vooral de oudste is in zijn nopjes als hier, net als in ItaliΓ«, pizza met friet en worstjes op de kaart staat.

Terug op de camping pakken we onze zwemspullen om het binnenbad te gaan bewonderen. We hadden er echter even geen erg in dat het vanavond schuimparty was op de camping. Als we daar bij uit komen lopen willen de jongens dat natuurlijk ook wel. Snel zwembroeken aan dus en springen, spelen en dansen maar. Wat een lol hebben ze en ze zitten van top tot teen onder. Beetje jammer dat we ook nog zouden gaan zwemmen want met al dat schuim zijn ze meteen schoon :-)! Toch is het zwembad ook geen straf, het water is heerlijk en de jongens vinden de glijbaan en bubbelbanken erg leuk. Na een uurtje houden we het voor gezien. Het is inmiddels 21.00u en langzaamaan tijd om nog even wat te drinken bij de caravan en dan snel onze bedjes op te zoeken!

Dag 4; Gewoon even niet thuis ;-)

Tsja... gewoon thuis... of beter gezegd... gewoon even niet thuis, hahaha! Zoals ik gisteren in de blog al schreef hebben we vandaag de caravan meegenomen voor een paar dagen Flevoland. We hebben het Dolfinarium, Aviodrome en Bataviastad/-werf op ons wensenlijstje en we vinden het zonde om steeds op en neer te moeten rijden. Daarbij zou het vandaag ook geweldig lekker weer worden, dus een dagje strandplezier aan het Veluwemeer paste daar ook prima bij.

Voordeel van zo'n kort tripje en de caravan op de oprit, is dat we binnen 30 minuten al helemaal startklaar waren. Koelkastspullen overzetten, kleding pakken (ook zo gebeurd als je het weerbericht even bekijkt) en nog wat kleine spulletjes (opladers, fotocamera etc) en ready-to-go. We hebben gisteren snel even gezocht naar een camping en hebben gekozen voor Molencaten park Flevostrand in Zeewolde. Centraal gelegen voor onze uitjes, pal aan het Veluwemeer en voorzien van binnen- en buitenzwembad en nog vele andere speelvoorzieningen die onze boys aantrekken.

We komen iets te vroeg aan op de camping, dus doen we eerst een rondje om de voorzieningen te bekijken. Het park ziet er veelbelovend uit en al snel kunnen we de slagboompas ophalen om ons plaatsje voor de komende 3 nachten te bekijken. We zitten wat verder van het centrale gedeelte van de camping, maar wel weer naast de doorgang naar het strand. Ondanks het warme weer zetten we toch meteen de luifel op, ook omdat die dan wat schaduw brengt. Als we klaar zijn, zoeken we wel meteen de verkoeling van het water op. We zwemmen, zoeken steentjes en schelpen, de kleine man drijft op zijn 'surfplank' en we picknicken weer lekker in de schaduw van een grote boom. Wanneer we weer bij de caravan zijn, blijkt het daar wel erg warm/weining schaduw, dus met de jongens vervolgens een uurtje naar het buitenbad voor nog meer waterpret.

Een hele tijd geleden had ik in een artikel gelezen over 'Hans en Grietje', een erg spectaculair pannenkoekenhuis dat slechts op steenworp afstand van de camping ligt. We hadden gisteren als snel gereserveerd, want het schijnt immens populair te zijn. We gaan op tijd, want de website beloofd ook een gigantische buitenspeeltuin, en dan kunnen de jongens al even spelen voor we aan tafel gaan. Het artikel en de website waren beslist niet overdreven! Wat een megagave ervaring is dit. Dit is het restaurant waar je als kind van gedroomd hebt. Compleet met groot verkeerspark, spookhuis, spannende ontdektunnels, glijkastelen enzovoort. Ook wanneer we binnen gaan eten blijven we van de ene in de andere verrassing vallen. Wanneer een kind aan een koord trekt begint de complete vloer van de zaal waar wij zitten omhoog en omlaag te bewegen... In weer een andere zaal draaien de tafels zo dat je ineens de pannenkoek van je buurman voor je hebt en in de zaal naast ons hangt aan het plafond een complete inboedel ondersteboven.

Vooral de jongste is natuurlijk niet aan tafel te houden. Overal zijn doorgangen, glijbanen en trappen naar verschillende speelplekken. En laten we niet vergeten waar we voor komen; we hebben heerlijk gegeten!

Op de camping spelen we nog een spelletje en wordt er nog even fanatiek gehockeyd, tot het tijd is om te douchen en de bedjes op te zoeken. Wat zullen we weer goed slapen !

Dag 3; Zomerse waterpret

Ondanks dat we niet ver hebben gereisd voor deze vakantie, voelt het alsof we in Zuid-Frankrijk of Italie zijn. Het is super zomers weer en zolang je niet meer hoeft dan een beetje vakantie vieren is dat heerlijk! Omdat de jongens gisteren aardig laat in bed lagen, start de dag wat later dan de voorgaande. Nadat ik samen met de jongste de broodjes en verse jus bij onze plaatstelijke AH ben gaan halen, genieten we wederom buiten in het zonnetje van het ontbijt. We brainstormen over wat de plannen gaan worden vandaag en we besluiten de verkoeling van het water op te zoeken. Omdat ik zelf niet de meest grote fan van natuurwater ben, wordt het het lokale buitenbad een dorp verderop.

De afspraak is dat de jongens na het ontbijt meehelpen met de huishoudelijke klusjes, zodat het huis een beetje aan kant blijft en het vakantiegevoel behouden. Wanneer zij daarna genieten van hun 'beeldschermhalfuur', pakken wij de handdoeken, zonnebrand, koelbox, leesboeken etc.

De drukte valt nog mee als we net na 12u bij de Zidewinde aankomen. We kiezen een plaatsje onder de bomen en omdat het toch een beetje waait, is het er heerlijk vertoeven. Samen gaan we naar het diepe bad, want die duikplanken werken als een magneet op onze 2 waterratten. Zelfs onze 7-jarige gaat, na enig aarzelen, zijn broer achterna van de hoge duikplank. We picknicken op het gras, kijken liggend op onze rug naar de sluierwolkjes en kunnen zelfs af en toe een paar bladzijden lezen in de meegebrachte boeken.

De tijd vliegt voorbij en als de jongens voor de weet ik hoeveelste keer van de duikplank zijn geweest is het echt tijd om langzaamaan weer naar huis te gaan. In de tuin genieten we rustig verder; luchtbedje in het zwembad, boek er weer bij en maar genieten van het zonnetje.

De jongens zijn moe van de zon en het water en mogen samen een uurtje op de bank film kijken. Onder het eten hebben we het alvast over de komende dagen, we hebben een aantal uitjes in en om Flevoland op ons verlanglijstje staan en daarom boeken we vanavond een camping bij Zeewolde voor de komende dagen. Niet helemaal een 'gewoon-thuis-vakantie' dus eigenlijk, maar om nu de komende weken 3x die kant op te rijden vinden we ook niet nodig...

Dag 2; Dat gaat naar Den Bosch toe....!

We starten de dag rustig vandaag. Ontbijtje, opruimrondje, koffie en krantje en overleg over wat we gaan doen. We hebben al sinds december een belevenisbon liggen voor een rondvaart bij Den Bosch inclusief koffie met Bossche Bol (nogmaals 'dank u sinterklaasje!'), maar nooit het juiste moment gevonden.

Om 12.00u vertrekt de 'ouwe Dirk' voor een rondvaart van een uur over de Dommel, Dieze en de Ertveldplas. Nadat we eerst binnen van de koffie en het lekkers genoten hebben, kiezen we een plaatsje buiten achter op de boot in het zonnetje. De jongens lopen af en toe wat op en neer, stil zitten is niet hun sterkste kant, maar er is ruimte genoeg aan boord. Vooral de lage brug waar we onderdoor moeten en waar de mensen op het bovendek slechts 30cm boven de reling hebben vinden ze spannend en ze moeten erg lachen om de broedende gans in een nis in de pas gerenoveerde wallen waar de bouwvakkers als grap een brievenbus en huisnummer bij hebben gehangen. Binnenkort misschien toch eens een kaartje sturen...

Wanneer we weer aan wal zijn doen we een rondje door de stad. De oudste is recent met school een dag naar Den Bosch geweest en loodste ons direct richting hun favoriete hamburgerketen (de locatie van McDonalds was beter blijven hangen dan de jaartallen en bouwstijlen van de Sint Jan...). We kopen ze heel opvoedonkundig, maar des te effectiever om. Kids even zonder mopperen mee winkelen, paps en mams daarna zonder mopperen mee aan de Franse frietjes.

Op de terugweg een appje van vrienden; kids willen graag samen spelen, dus de middag en avond verder in de tuin doorgebracht. Zwembad, wijntje, muziekje, wat te eten en vooral heel veel gezellige klets. De jongens vermaken zich net als ons uitstekend en als ook oma en neefje nog aansluiten kan de avond niet meer stuk. Nu (22.44u) genieten we nog even buiten van het heerlijke weer en het laatste restje rose ....

Dag 1; Relax.... it's vacation!

Gisteren was het dan echt zover... nadat de laatste Ukkepuk was opgehaald startte onze vakantie! En die begon dit jaar wel wat anders dan anders. Waar we normaal druk in de weer zijn alle spullen in de caravan te proppen en de laatste boodschappen in huis te halen, mogen onze boys nu hun speelgoed naar beneden sjouwen. Waar normaal poppen, duploblokken en rammelaars van de opvang slingeren, vulde de speelruimte zich gisterenavond met lego, playmobil, pokemon en andere Japans klinkende jongensdingen als Yu-gi-o en Beyblade... De tafelvoetbaltafel krijgt weer een prominente plaats en de twee heren zijn in hun element.

Vanmorgen begon de dag erg relaxt (en met dank aan de krantenbezorger ook erg vroeg, maar dat terzijde). Op het gemakje buiten ontbijten en daarna met de boys de ochtendroutine uittesten; na het ontbijt en tandenpoetsen, moet de 1 meehelpen beneden op te ruimen en te stofzuigen en de ander boven. Ik had wel wat weerstand verwacht, maar ze vonden het geweldig. Mogelijk had het er ook mee te maken dat ze daarna een halfuur 'beeldschermtijd' krijgen, dus dat motiveert waarschijnlijk. Dat halfuurtje is voor ons dan weer heerlijk om even die krant (die zo vroeg bezorgd was) door te spitten.

Daarna moeten de (vakantie-)boodschappen gehaald worden en ook dan blijkt zo'n 'staycation' zo gek nog net, want bij je eigen AH kun je alles net wat sneller vinden, hihi!

In de middag genieten van de nieuwe tuin, lekker zwemmen in het grote bad, een spelletje monopoly en een goed boek/tijdschrift. We doen rustig aan met dit mooie, warme weer. Pas na het avondeten gaan we nog even naar de zomeravond in de Efteling. Het oogt druk, maar bij de attracties valt het alles mee. Vanwege het warme weer doen we een rondje piranha (ben ik normaal niet zo snel voor te porren) nu vind ik het net iets minder erg naderhand tot op mijn onderbroek nat door het park te moeten lopen (ja, ik kreeg weer de volle laag...). We wandelen langs de verschillende pleinen en sluiten de avond af bij de favoriete voorstelling van de oudste in het sprookjesbos; de avondvoorstelling van Sprookjesboom, 'een avond met Wolf'. Thuis nog gauw wat drinken en dan zit de eerste vakantiedag er toch echt alweer op!